فهرست

ویدئو های آموزشی کووید

یک سوم از بیماران مبتلا به کرونا دچار درگیری سیستم عصبی خواهند شد

 

دکتر هدی نقشینه متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: يكی از شایع ترین عوارض همراه ویروس کرونا  سردرد است. بطور کلی در دوران پاندمی با افزایش شیوع سردرد روبرو هستیم که به علت تشدید سردردهای زمینه ای مثل میگرن و سردردهای تنشی، استفاده مداوم از ماسک خصوصاً توسط کادر درمان است ولی ویروس خود نیز می تواند مستقیماً عامل سردرد باشد.
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: ویروس کووید۱۹ می تواند در حدود یک سوم از بیماران ایجاد علائم درگیری سیستم عصبی نماید.
وی اذعان داشت: اين ويروس ميتواند علامت های کمتر شایع مثل سکته های مغزی، بيماری اعصاب محيطی مثل گیلن باره و تشنج و همین طور عوارض بسیار شایع تری مثل سردرد، سرگیجه و اختلال حس چشائی و بویائی ایجاد کند.
 وی افزود: در بیشتر موارد بیمار با علائم تنفسی یا گوارشی مراجعه ميكند و در سیر بیماری علائم درگيری دستگاه عصبی به آن اضافه میشود.
ویروس کرونا بطور مستقیم از راه عصب بویایی يا با اتصال به گیرنده هایی در سطح سلول های ديواره عروق خونی و بدنبال آن شکستن سد خونریزی مغزی وارد دستگاه عصبی ميشود. همچنين بطور غیر مستقیم از طریق ایجاد طوفان التهابی و يا اتصال به گیرنده های  ACE-2 تغییر در بروز و عملکرد آنها باعث بروز علايم نورولوژيك می شود.
 



چگونگی شناسایی و درمان کرونا در زنان باردار

 

دکتر بوذری استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بیماری کرونا بیش از یکسال است که همه گیر شده و مادران باردار از گروههای پرخطر در جامعه محسوب می شوندشناختن علائم خطر و مراجعه به موقع بسیار مهم می باشد.چنانچه خانم بارداری با فردی که بیماری کووید۱۹ در او اثبات شده است به تازگی تماس داشته است، حتی اگر علامتی از بیماری ندارد حتما باید جهت انجام تست به مراکز درمانی مراجعه کند.مادران باردار باید در صورت داشتن هر یک از علائم تب،سرفه،گلودرد،خستگی، سردرد، تنگی نفس، دردعضلانی، اختلال بویایی و چشایی به مراکز درمانی مراجعه نماید



بانوان باردار از تماس با افراد خارج از خانواده بپرهیزند

دکتر مریم جوادیان متخصص زنان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیماری کرونا که بصورت یک همه گیری طولانی مدت درآمده است، همچنان از نظر تاثیر آن بر سلامتی افراد جامعه بویژه مادران باردار مورد اهمیت می باشد، گفت: سلامتی مادر باردار و جنین در طی دوران بارداری می تواند توسط این بیماری مورد تهدید قرار گیرد، مادرانی که فاکتورهای خطری مانند فشارخون بالا، دیابت، سن بالای ۳۵ سال، چاقی، بیماری قلبی یا کلیوی زمینه ای دارند از نظر ابتلا به بیماری کووید۱۹، در گروه پرخطر قرار می گیرند.برای پیشگیری از ابتلا به بیماری لطفا پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایید. شستشوی مداوم دست ها، ماندن در خانه، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک بسیار ضروری است. برای انجام کارهای ضروری از منزل خارج شوید.علائم بیماری در زنان باردار بصورت تب، سرفه، تهوع و استفراغ، تنگی نفس، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه، ضعف و خستگی شدید، حالت گیجی و کاهش سطح هوشیاری می باشد



بیماران قلبی عروقی در معرض ابتلا به فرم‌های شدیدتر و منجر به بستری ناشی از کوید ۱۹ هستند

 

دکتر ضیایی متخصص قلب و فلوشیب نارسایی قلب و پیوند و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از اهمیت واکسیناسیون کووید در بیماران قلبی عروقی خبر داد و گفت: بیماران قلبی عروقی در معرض بیشتر ابتلا به فرم‌های شدیدتر کرونا قرار دارند.منظور از بیماران قلبی عروقی بیمارانی هستند که دچار بیماری عروق قلب، نارسایی قلب، نامنظمی‌های ضربان قلب، فشارخون، لخته در سیستم شریانی یا وریدی است که لازم است حتما واکسن بزنند.دیده‌شده بیماران قلبی عروقی در معرض ایجاد فرم‌های شدیدتر و بستری بیشتر هستند و میزان مرگ‌ومیر در آن‌ها بالاتر است که واکسیناسیون می‌تواند به میزان زیادی از ابتلا، بستری شدن و میزان مرگ‌ومیر جلوگیری نماید.



بررسی علل افزایش آسیب های روانی کرونا در مردان

دکتر محبوبه خوزان متخصص روانپزشکی از اثرات منفی پاندمی کووید۱۹ بر سلامت روان افراد جامعه خبر داد و گفت: مطالعات در مردان نشان دهنده افزایش سطح استرس و آسیب های روانی در پاندمی کرونا می باشد.از دست دادن دادن شغل، کاهش در آمد ماهیانه، عدم اطمینان در مورد سرمایه گذاری های مالی نقش زیادی در افزایش استرس در مردان داشته به ویژه در جوامع سنتی که مردان نان‌آور اصلی خانواده می باشند و تأمین مالی و شغل پایه اعتماد به نفس آنان است. سلامت مرد خانواده به عنوان سرپرست خانوار که در صورت از دست دادن سلامتی خود، مراقبت از اعضای دیگر خانواده نیز دچار اشکال خواهد شد، موجب نگرانی در مردان شده است.برخی مردان در مواجه با استرس از روش های مقابله ای نامناسبی مثل مصرف مواد، الکل و سیگار استفاده می کنند که خود می تواند سبب مشکلات قلبی و مشکلات طبی دیگر شود و علاوه بر آن عدم درمان افسردگی و اضطراب می تواند عواقب وخیمی نظیر بروز افکار و اقدام به خودکشی شود.