فهرست

یافته های پژوهشی جهان

کشف روش درمانی جدید دانشمندان دانشگاه بریستول برای کاهش پیشرفت بیماری کلیه در افراد دیابتیک

دانشمندان دانشگاه بریستول موفق به کشف روش درمانی جدید برای کاهش پیشرفت بیماری کلیه در افراد دیابتیک شدند. یافته های پژوهشی نشان داد داروی اسپرینولاکتون با کاهش فعالیت گروهی از آنزیم ها موسوم به ماتریکس متالوپروسیس، با محافظت از لایه گلیکوکالیکس سطح عروق خونی کلیه ها، از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند.

                                               https://www.bristol.ac.uk/news/2023/february/diabetic-kidney-disease

.کلیه های اهداکنندگان کووید 19برای پیوند بی خطر هستند

نتیجه تحقیق در آمریکا نشان داد، استفاده از کلیه های اهداکنندگان مبتلا به کووید 19 فعال یا درمان شده در مدت دو سال بعد از عمل تأثیری بر رد پیوند نداشته است 

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2805378

Thiago Carvalho نویسنده از مجله Nature Medicine آخرین اخبار تحقیقات بالینی را با کارآزمایی بالینی Heartseed و Novo Nordisk در مورد کاردیومیوسیت های مشتق شده از iPSC(سلول های بنیادی پر توان) برای درمان نارسایی قلبی بررسی می کند.

شرکت بیوتکنولوژی ژاپنی Heartseed و شرکت داروسازی دانمارکی Novo Nordisk دوز موفقیت آمیز اولین بیمار را با سلول درمانی تحقیقاتی خود برای نارسایی شدید قلبی اعلام کردند. مطالعه افزایش دوز فاز 1/2 LAPiS برای اولین بار در انسان، از سلول‌های عضله قلب تمایز یافته در شرایط آزمایشگاهی از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) استفاده می‌کند.

کاردیومیوسیت ها به طور مستقیم به عضله قلب بیمار در طی عمل بای پس عروق کرونر تزریق می شوند. بر اساس داده‌های 4 هفته اول پس از پیوند سلول‌ها به یک بیمار، یک کمیته نظارتی ایمنی مستقل به این کارآزمایی اجازه داد تا در تعداد بیشتری از بیماران، با نظارت به مدت یک سال، ادامه یابد.

file:///C:/Users/taghighat5/Downloads/10.1038_d41591-023-00027-5_4a2a.pdf