فهرست

 "تصویب سه برنامه ثبت بیماری در معاونت تحقیقات و فن آوری دانشگاه در سال ۹۷"

 "تصویب سه برنامه ثبت بیماری در معاونت تحقیقات و فن آوری دانشگاه در سال ۹۷"

 "ثبت بیماری­ها و پیامدهای سلامت" یک سیستم سازمان یافته برای جمع آوری، ذخیره سازی، بازیابی، تجزیه و تحلیل و انتشار اطلاعات افراد مبتلا به یک بیماری خاص و یا در مواجهه با مواد شناخته شده و یا مشکوک به اثرات نامطلوب در یک جمعیت و گستره­ ی جغرافیایی مشخص است. 

 ثبت بیماری­ها نقش موثری در تشخیص و اندازه ­گیری میزان گسترش یک بیماری خاص و یا یک رویداد بهداشتی در جامعه دارد و نظام بهداشتی را قادر می­ سازد بر کیفیت خدمات بهداشتی ارائه شده نظارت بهتر و موثرتری داشته باشد. ثبت بیماری همچنین منبع مناسبی برای تشخیص بیماران به منظور انجام مطالعات پژوهشی بعدی از قبیل مطالعات کوهورت و کار آزمایی بالینی فراهم می­ آورد.

 

  •  تا سال ۹۶ فقط برنامه ثبت موارد "بدخیمی دهان" بصورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال انجام بود که از سال ۹۷  برنامه ثبت "IBD"، "کاردیومیوپاتی" و "سندرم تخمدان پلی کیستیک" در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه تصویب گردید که در حال حاضر مراحل اولیه اجرایی آن شامل تهیه پرسشنامه استاندارد، خرید تجهیزات ثبت و تهیه نرم افزار مربوطه را میگذرانند.
  •  همچنین در سالجاری نیز برنامه ثبت "مشکلات روانپزشکی در خانمهای باردار و شیرده" و نیز برنامه ثبت "مسمومیتهای بخش فوریت" نیز در  مرحله تدوین پروپوزال اولیه قرار دارند. 
  1.  شایان ذکر است که اجرای برنامه ثبت بیماری با همکاری معاونتهای محترم درمان، بهداشت و واحد فن آوری اطلاعات (IT) و تحت مدیریت اجرایی معاونت تحقیقات و فنآوری صورت میپذیرد.
  2. علاقمندان به راه اندازی ثبت موارد جدید بیماری یا پیامدهای سلامت میتوانند به سرکار خانم دکتر قریشی کارشناس رجیستری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه (داخلی ۲۲۲) تماس حاصل فرمایند.